Saimaa meren

 

De Noorderlicht is maximaal gebouwd voor de sluizen van het Saimaa kanaal, een kanaal dat leidt tot de Finse Saimaa meren. Dit vaargebied wordt dan ook veel aangedaan.

De eerste maanden van het jaar is het merengebied bevroren en zijn de sluizen buiten bedrijf. In die periode worden er voornamelijk andere havens in de Oostzee bezocht.

DSC01616
IMG_3451

Lading

 

Met een compleet box-shaped ruim is het schip zeer geschikt voor het vervoeren van papier, lading aangeboden in pakketvorm of op pallets.

Ook bulklading maakt deel uit van de vervoerde vracht. Daarnaast worden er houtproducten zoals boomstammetjes voor de papierindustrie vervoerd.

Bemanning

 

De bemanning aan boord bestaat uit Nederlandse officieren, aangevuld met Indonesische matrozen en een Indonesische kok.

De Noorderlicht wordt gevaren met vijf man vaste bemanning. Over het algemeen aangevuld met een Nederlandse stagiaire. Er wordt gewerkt in ploegendiensten, het werk gaat 24 uur per dag door!

20120525_115325
P1010083

Navigatie

 

De navigatie wordt uitgevoerd met moderne en up-to-date apparatuur. Tot de uitrusting behoren onder andere elektronische zeekaarten, het tegenwoordig verplichte 'Automatic Identification System' en de verschillende communicatiemiddelen.

Techniek

 
Voor de voortstuwing zorgt een Caterpillar motor. Daarnaast zijn er diesel generatoren voor de elektriciteitsvoorziening.

Daar een schip op zee compleet zelfvoorzienend moet zijn wordt dit geheel aangevuld met een heel scala aan machinerie.

IMG_4116
IMG_0083

Accommodatie

De accommodatie aan boord is ruim en netjes. Alle bemanningsleden hebben een eigen hut met indien mogelijk een eigen douche en toilet.

Op het bemanningsdek bevinden zich de wasmachines, de kombuis en messroom waar gezamenlijk gegeten wordt.

Het schip is voorzien van Nederlandse televisie en (varende onder de kust) internet voor contact met het thuisfront.

IJsvaart

 
De Noorderlicht is voorzien van ijsklasse, waarmee het mogelijk is ook 's winters havens in de Oostzee aan te doen. In veel van deze haven is ijsbrekerassistentie aanwezig, voor het geval de schepen niet meer zelfstandig verder kunnen.

Over algemeen levert het mooie plaatjes op, maar mogen de ijsmutsen diep over de oren!

IMG_4795